خواص انار + راهنمای خرید و مصرف انار

در واقع انار روی الیاف پوست تاثیر می گذارد و خاصیت ارتجاعی بهتری به آن می دهد.

انار یکی از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان در میان میوه ها است. البته برخی از این ترکیبات مسئول رنگ قرمز انار هستند و برخی نیز ترکیباتی به نام تانن هستند که باعث ایجاد طعم ترش یا تلخ این میوه می شوند.

به طور کلی انار بهترین میوه برای فصل پاییز و زمستان است و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند B5، B6، C، پتاسیم، مس و … است. است. در این مقاله درباره خواص این میوه صحبت کردیم و در مورد خرید، نگهداری و کاشت انار توصیه هایی کردیم.

1. با سرطان مبارزه می کند.

انار که منبع آنتی اکسیدان های قوی است، مناسب ترین غذا برای پیشگیری از سرطان در برنامه روزانه است و حتی می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. البته تاثیر آن در مقابله با سرطان پروستات آشکارتر است و می تواند گسترش سلول های سرطانی را تا یک سوم افزایش دهد. اثر آن در برابر سرطان سینه و پروستات به دلیل تنظیم هورمون های استروژن است و تانن های آن با اثر بر دستگاه گوارش در برابر سرطان روده بزرگ موثر خواهد بود.ایزوفلاون ها (استروژن های گیاهی) انار به کاهش سلول های سرطانی کمک می کند و در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

2. ضد پیری.

خواص آنتی اکسیدانی انار برای تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان یک محلول طبیعی ضد پیری اهمیت بیشتری دارد. در واقع انار روی الیاف پوست تاثیر می گذارد و خاصیت ارتجاعی بهتری به آن می دهد.

بیشتر بخوانید:  روش های دم کردن زعفران

البته 80 درصد این فواید از طریق مصرف خوراکی تامین می شود و مصرف خارجی تاثیر چندانی ندارد. به این ترتیب، ماساژ روزانه آب انار مخلوط با روغن زیتون روی پوست می تواند به رفع لک کمک کند.

3. ضد سرفه.

عجیب به نظر می رسد، اما انار یک ماده غذایی موثر برای سرفه است. در واقع ویتامین B6 که سرشار از انار است به محافظت از بدن کمک می کند. برای این نتیجه خوب باید خواص ضد التهابی فلاونوئیدها (نوعی اکسیدان)، ضد باکتری و ضد ویروسی و تانن ها را اضافه کرد. از این به بعد روزی یک یا دو بار آب انار بنوشید تا از شر سرفه های مزمن خلاص شوید.

4. مبارزه با سوء تغذیه.

از قدیم گفته اند انار برای بهبود بیماری های گوارشی مفید است که البته از نظر علمی نیز ثابت شده است.به طور کلی فلاونوئیدها، تانن ها و فیبر به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی برای سیستم گوارشی بسیار مفید هستند.علاوه بر این، انار می تواند ورم، اسهال و. آن را ذخیره کنید.

5. ضد چربی.

انار میوه ای مناسب برای دستگاه گوارش و از جهات مختلف مفید است. کلسترول بد (LDL) و فشار خون را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد. حتی انار باعث کاهش جذب چربی در فرآیند گوارش می شود.

6. ضد آلزایمر.

مصرف منظم انار می تواند از بیماری های عصبی پیشگیری کند. اگرچه مطالعات دقیقی انجام نشده است، اما به نظر می رسد که اثر آنتی اکسیدانی انار می تواند نقش محافظتی در بیماری های عصبی مرتبط با افزایش سن و بیماری هایی مانند آلزایمر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  خواص ارده و شیره

تداخلات دارویی انار

طبیعی بودن و شفابخش بودن غذا دلیلی بر غفلت از مصرف آن نیست. به عنوان مثال، اگر فردی با داروی کاهش دهنده کلسترول همراه با استاتین درمان می شود، باید قبل از مصرف روزانه انار با پزشک مشورت کند زیرا اثرات استاتین می تواند در بدن افزایش یابد و باعث مسمومیت شود.

بهترین روش نگهداری

انار را می توان در جای خنک در حدود 5 درجه سانتیگراد به مدت 4 ماه نگهداری کرد.البته سایر میوه ها را نباید در کنار انار قرار داد زیرا انار گاز اتیلن منتشر می کند که باعث می شود زودتر رسیده شود.حدود 2 هفته در دمای اتاق و تا 1 ماه در یخچال قابل نگهداری است. جالب است بدانید که انار را نمی توان کنسرو کرد، اما می توان دانه های آن را خشک یا منجمد کرد و در ظرف دربسته به مدت چند ماه نگهداری کرد.

5 نکته برای خرید

1. انارهای بزرگ و گرد را انتخاب کنید زیرا انارهای کوچکتر معمولا آبکی و ترش هستند.

2. میوه های سنگین نشان می دهد که دانه ها پر از آب هستند.

3. هر چه پوست میوه تیره تر باشد، میوه شیرین تر است. انارهای کاملا رسیده دارای پوست قهوه ای نارنجی تا قرمز تیره هستند.

4. وقتی به آرامی به پوست درام ضربه می زنید، باید به نظر برسد که به فلز ضربه می زنید.

5. پوست میوه صاف، براق و عاری از پوسیدگی باشد.

به یاد بیاور

1. درخت انار بومی ایران است و قرن هاست که در سرتاسر مدیترانه و آسیای مرکزی کشت می شود. طعم آب انار و رفع تشنگی برای یک راهپیمایی تجاری در سرزمین های خشک عالی بود.

بیشتر بخوانید:  میوه لیچی و خواص آن

2. سربازان، کاشفان و ماجراجویان اسپانیایی این میوه را به جزایر کارائیب و آمریکای لاتین آوردند.

3.درخت انار نه تنها یک درخت میوه بلکه یک درخت زینتی با گل های قرمز و برگ های براق زیبا است.همچنین ارتفاع آن به 6 متر می رسد و اکنون در همه کشورها یافت می شود. البته عمر بسیار طولانی دارد و در بعضی جاها از جمله کاخ ورسای فرانسه به دو قرن رسیده است. .

4. در مصر باستان، این میوه به عنوان نماد میل یا رفاه معروف بود.

5. در حال حاضر کشورهای تونس، ترکیه، مراکش، مصر، ایران، هند و افغانستان مهمترین تولیدکنندگان انار در جهان هستند و مصر و ترکیه صادرکنندگان اصلی این میوه هستند.

6. برداشت انار از اواسط شهریور آغاز و تا نیمه آذر ادامه دارد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …